marți, 31 decembrie 2019

Managementul cultural – o optiune

[Text publicat in primul numar al revistei zHona, revista a liceului Johannes Honterus din Brasov, iunie 2009, pag. 35-36.] „Dezvoltarea, vazuta separat de contextul uman si cultural, este crestere fara suflet. (Our creative diversity, UNESCO, Paris 2005) Orice tanar se confrunta in pragul absolvirii liceului cu dilema carierei. Din cauza diversitatii coplesitoare de domenii de lucru si a specializarii necesare, absolventul se vede pus in situatii din ce in ce mai dificile. Acest articol este adresat liceenilor care au inclinatie spre domeniul artistic sau/si cultural si care se afla in fata unei dileme, in ceea ce priveste studiile universitare. Doresc ca acest articol, nascut din experienta personala, sa fie un ajutor pentru cei care doresc sa ofere talentului artistic un caracter practic cu centrul de greutate in promovarea artelor si culturii in spatiul public. Managementul cultural este o disciplina care ridica, intr-un prim pas, o spranceana, ca apoi, dupa aprofundarea domeniului de activitate, sa le ridice pe ambele intru mirare si incantare. Este aproape de neconceput ca termeni economici sa se contopeasca cu cei artistici intr-o unica sintagma. „Arta este arta de dragul artei, gandesc multi, insa cei implicati direct in mecanismul creatiei artistice sunt constienti de fondurile necesare pentru a duce la bun sfarsit un proiect artistic sau cultural. Artistul nu are nevoie doar de materie prima, aceasta difera de la blocul de piatra pentru sculptor, pana la o simpla foaie alba pentru scriitor, ci si de un spatiu de desfasurare, o platforma unde sa isi poata exprima si expune ideile in deplinatatea acestora. Mai mult de atat, artistul are nevoie de un anumit cadru legislativ, care sa ii garanteze drepturile si siguranta pastrarii si respectarii produsului artistic. Arta este comunicare prin simbol. Pentru a ajunge la receptor are nevoie de canale de difuzare, fie aceasta mass-media de tip clasic sau spatiul virtual. Artistul are nevoie de reclama. Uneori acesta nu are nici timpul, nici capacitatea necesara sa se ocupe de mecanismele din jurul produsului cultural. Aici intervine managerul cultural. Managementul cultural este o ocupatie interdisciplinara, care nu se gaseste in nomenclatorul meseriilor, insa care pregateste profesionisti capabili de a se implica in diverse domenii de activitate, fie ele in spatiul administrativ-juridic (Ministerul de Cultura, Institutul Cultural Roman, teatre de stat, opere, centre culturale etc.), in spatiul comercial (galerii de arta private, centre culturale, cluburi etc.), ori in spatiul non-guvernamental (ONG-uri). Managerul cultural este un mediator, un intermediar, care intelege profunzimea actului creator, dar care este constient de faptul ca acel produs artistic poate si trebuie sa devina un bun public, si actioneaza in folosul acelui produs artistic fara a-l denatura. Societatea romaneasca duce lipsa de un asemenea personal, chiar si din simplul motiv ca nu s-au implementat programe universitare, care sa se ocupe intens cu acest domeniu de activitate. Acest lucru se observa in raza de actiune saraca a Ministerului de Externe in domeniul cultural. Arta si cultura si-au castigat in ultimii ani locul meritat in rolul pe care il au in evolutia tarilor in curs de dezvoltare, sau in eterna reforma, cum este tara noastra. Pe plan mondial arta si cultura se bucura de legislatii generoase, prin tratatele UNESCO, iar Uniunea Europeana are faimosul art. 151, pentru garantarea acestora. Problema intervine pe plan national. In timpul Mitingului breslei creative. Solutii pentru dezvoltarea sectorului cultural independent, intalnire din data de 21.02.2009 a ministrului Th. Paleologu cu sectorul cultural independent, eveniment organizat de The Ark la Bucuresti, s-au mentionat urmatoarele probleme structurale ale sectorului cultural: 1. lipsa de comunicare cu MCCPN, birocratia excesiva si lipsa transparentei (30,76%); 2. accesul greoi la finantare (17,43%); 3. dezvoltarea resurselor umane, crearea unei clase de manageri culturali profesionisti (12,82%). Ultimul punct este cu adevarat important, pentru ca munca in domeniul cultural este puternic interdisciplinara si necesita cunostinte temeinice pentru a stapani procesele si mecanismele actului cultural. Din pacate, aceasta disciplina nu se poate studia la modul aprofundat in Romania. Zona culturala de limba engleza are o bogata traditie in studiile culturale (culture studies, care functioneaza predominant pe baza definitiei culturii in sens larg, aceea de mod de viata, termenul antropologic). In Germania se implinesc 20 de ani de la implementarea acestei discipline. In spatiul german, managementul cultural functioneaza in principal pe baza definitiei culturii ca rezultat al artelor. Cunoasterea unei limbi straine poate fi o binecuvantare in largirea orizontului si a domeniului de interes. Trebuie numai sa cautati si veti gasi! Pledez pentru constituirea unei comunitati de profesionisti in domeniul cultural, specialisti cu o profunda intelegere nu numai fata de cultura asa-zisa inalta, ci si fata de cultura underground, a artei de strada, sub toate formele ei – o clasa de profesionisti cu instrumentele necesare intelegerii proceselor socio-economice si cultural-politice actuale. Consider ca asa am putea oferi culoare nu numai unei societati civile prea putin prezente, ci am deschide calea catre un acces mai lesne la arta si cultura prin ONG-uri de gen, centre culturale etc. Dorinta insusirii unui rol european pe care sa il meritam, potentialul nostru cultural imens si toti acei artisti tineri care simt nevoia unor platforme de exprimare – toate acestea au nevoie de o voce puternica cu un discurs cultural pertinent si cu o conduita activa, care sa ne aseze valorile adevarate intr-un dialog productiv cu celelate culturi ale lumii.

0 comentarii:

Trimiteți un comentariu